Tuesday, November 29, 2022

DEFINISI QAWAID FIQH

 TERDAPAT PELBAGAI PENTAKRIFAN MENURUT PANDANGAN ULAMA DAHULU DAN SEKARANG, KAEDAH FIQAH IALAH GABUNGAN DARIPADA DUA PERKATAAN BAHASA ARAB, IAITU QAWAID DAN FIQH. QAWAID DARIPADA KATA JAMAKQAIDAH YANG BERMAKSUD ASAS RUMAH, TAPAK ATAU PRINSIP (ZULEKHA YUSOFF, 2011). PERKATAAN KEDUA IAITUFIQAH IALAH KUMPULAN KAEDAH ATAU FORMULA BAGI MENENTUKAN HUKUM SESUATU PERKARA ATAU ISU.

              ISTILAH SYARAK PULA, KAEDAH FIQH IALAH SESUATU HUKUM YANG SECARA UMUMNYA TERPAKAI KEPADA KEBANYAKAN MASALAH-MASALAH CABANG. DALAM ISTILAH PERUNDANGAN PULA, KAEDAH FIQAH DISEBUT SEBAGAI 'PRINCIPLE', NAMUN DIBENTUK DALAM PERKATAAN YANG AMAT RINGKAS DAN PADAT DI SAMPING MEMPUNYAI MAKNA YANG LUAS BAGI MENCAKUPI SEMUA MASALAH CABANG ATAU FURU' YANG BERKAITAN DENGANNYA. FURU' MEMBAWA MAKSUD PRINSIP- PRINSIP FIQAH YANG BERSIFAT UMUM DALAM BENTUK NAS PENDEK YANG MENGANDUNGI HUKUM UMUM BERSESUAIAN DENGAN BAHAGIAN-BAHAGIANNYA. SEBAHAGIAN ULAMA MENTAKRIFKAN KAEDAH FIQAH SEBAGAI KAEDAH-KAEDAH HUKUM BERSIFAT UMUM YANG DIAMBIL DARIPADA DALIL-DALIL AL-QURAN DAN HADIS. KAEDAH-KAEDAH TERSEBUT MENJADI ASAS KEPADA KAEDAH YANG DAPAT DISESUAIKAN DENGAN SEMUA JUZ'IYYAH ATAU MENJADI CABANG DALAM PERBAHASAN ILMU FIQAH SAHAJA

                QAWAID FIQHIYYAH IALAH KAEDAH FIQAH DALAM PERUNDANGAN ISLAM YANG MENJADI ASAS UNTUK MEMAHAMI DAN MENGEMBANGKAN FIQAH ISLAM TENTANG KAEDAH HUKUM. KAEDAH FIQAH INI DILAKSANAKAN SELEPAS KEWAFATAN NABI MUHAMMAD SAW DAN SEGALA HUKUMNYA TIDAK ADA PEMBATALAN LAGI. NAMUN, KAEDAH INI MEMERLUKAN JALAN-JALAN HUKUM YANG BERBENTUK LUAS DAN MENCAKUPI PELBAGAI BIDANG UNTUK MEMBUKA PELUANG MANUSIA MENGGUNAKAN AKAL YANG BERPANDUKAN NAS SUPAYA MEREKA BERIJTIHAD.QAWAID FIQHIYYAH YANG TERDAPAT DALAM FIQH ISLAMI BUKAN DICIPTA SECARA SEKALI GUS SEPERTI TERBENTUKNYA UNDANG- UNDANG YANG DIGUBAL OLEH PIHAK TERTENTU, TETAPI PEMAHAMANNYA BERUPA TEKS ATAU NAS-NASNYA YANG DIGUBAL SECARA BERANSUR-ANSUR KETIKA ILMU FIQAH SEDANG BERKEMBANG PESAT SEKITAR KURUN KETIGA DAN KEEMPAT HIJRAH OLEH TOKOH-TOKOH ULAMA DARIPADA BEBERAPA MAHAB DALAM KALANGANAHLI TAKHRIJ (AHLI YANG TIDAK MAMPU IJTIHAD TETAPI MEMPUNYAI KEFAHAMAN SEPERTI IMAM AL-RAZI DAN LAIN-LAIN).

         QAWAID FIQHIYYAH DIWUJUDKAN SECARA MUSYAWARAH (PERBINCANGAN), PERCUBAAN DAN PENGGILAPAN OLEH TOKOH- TOKOH AGUNG PARA FUQAHA DARIPADA PELBAGAI MAZHAB KETIKA MENDAPATKAN ALAS AN DAN DALIL. KEISTIMEWAAN KAEDAH FIQAH IALAH TEKSNYA YANG DIBENTUK DAN DISUSUN DALAM BEBERAPA KALIMAH RINGKAS DAN PADAT DALAM LAFAZ UMUM. SUNGGUHPUN RINGKAS DAN PADAT, MAKNANYA SANGAT LUAS DAN MENCAKUPI CABANG-CABANG MASALAH YANG TERPERINCI. KAEDAH FIQAH TIDAK MERANGKUMI KESEMUA MASALAH YANG TERTENTU KERANA BOLEH DIKATAKAN HAMPIR SETIAP KAEDAH ITU TIDAK BOLEH DIPAKAI DALAM MASALAH-MASALAH TERTENTU YANG DIKECUALIKAN DARIPADANYA ATAS SEBAB-SEBAB TERTENTU (MOHD SALLEH, 1999). KESIMPULANNYA, KAEDAH FIQAH MERUPAKAN SUATU KAEDAH DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM YANG DISUSUN OLEH PARA ULAMA DAN FUQAHA AGAR MENJADI ASAS UNTUK MEMAHAMI DAN MENGEMBANGKAN FIQAH ISLAM.

No comments:

Post a Comment